۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 671158

زنجان - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: سالانه حدود ۷۷ سانتی‌متر سطح آب‌های زیرزمینی در این استان کاهش می‌یابد که اگر درست مصرف کردن آب را در برنامه‌های کشاورزان و بهره‌برداران قرار ندهیم، در آینده با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد.

سفره‌های اّبی زنجان آب می‌رود

به گزارش قدس آنلاین؛ یوسف رضا پور افزود: فرمولی وجود دارد که اگر میزان برداشت آب از منابع تجدیدشونده تا ۲۰ درصد باشد، شرایط پایدار، در صورت  برداشت ۴۰ درصدی  شرایط قابل‌تحمل و درصورتی‌که بیش از ۴۰ درصد باشد،  شرایط تنش آبی  رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر برداشت آب از منابع تجدیدشونده بیش از ۶۰ درصد باشد،  بحران آبی به وقوع می‌پیوندد و این در حالی است که نسبت مصرف آب در کشور نسبت به پتانسیل تجدیدشونده ۸۶ درصد است،

به گفته رضا پور اگر از مرحله بحران نیز عبور کرده و اگر این روند ادامه داشته باشد در آینده با تبعات بسیار سنگین آن روبرو خواهیم شد.

رضا پور  همچنین  به کشت محصولات پر آب بر، مثل برنج و هندوانه در استان اشاره کرد و افزود: کشاورزان و بهره‌برداران باید به این باور عمومی برسند که دیگر آب اضافی برای کشت چنین محصولاتی وجود ندارد و باید سیستم عرضه و تقاضا به شکل درستی پیاده‌سازی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.